منوعات

قصة كيد النساء

تلك القصة تعلم الست المصرية ان تكون مهتمة بمظهرها ونفسها ولا تخسر نفسها من اجل البيت والاولاد وتهمل الملابس .

فالدين الاسلامي علمنا الاحتـ,,ــشام خارج المنزل وداخل المنزل مهنمدمة علي اعلي مستوي من الرقي والنظافة الشخصية . هذه قصة رائعة وجديدة في عالم القصص التي تنسج لنا خيوط الخيال كي نتعامل مع الواقعية والتي ننتمي اليهاانا هند 29 سنه متزوجه وعندي ولدين،جوزي اكبر مني بسنتين يعني د,,ماغنا قريبة من بعض واخدين بعض عن حب

مرة كعادتي بعمل الشاى ومطـ,,ـلعاه لجوزي حبيبي البلكونة واذ فجأة سمعت جو,,زي حبييييبي بيكلم واحدة بيقولها خلاص ياروحي انا هحطـ,,ـلها الحباية وانيمها واول ما تنام هرن عليكي تيجي.اللي معاه دهب يبيع ولا يشتري؟.. خبير يجيب على سؤال الساعة

­اتمسـ,,ـمرت مكاني ورجعت ع المطبخ بسرعة وقعدت افكر هعمل ايه لقيته بينده فين

الشااااي ياروحي قولتله حاضر ياقللللبي جاية وطلعت بالشاي وقولتله دقيقة وجاية لقيته فعلا بيحـ,,ـطلي الحباية ف الكوباية

­رجعت عملت نفسي بشرب واخدت الكوباية وخرجت م البلكونة ودلقتها ف المطبخ عبال ماجه

عملت نفسي نمت علطول عايزة اعرف مين دي ال جوزي بيقرطسني عشانها واذ فجأة جوزي يرن عليها ويقولها اهي اتخـ,,ـمدت والعيال كمان نامو تعالي بقى ف ثانية لقيته بيفتح الباب قولت ف نفسي ايه السرعة دي ولاني نمت ف الصالة شوفتها وهي داخلة عارفين طلعت مين مش هتصدقوا…..

عايزين تعرفوا

عملت نفسي نايمة وهي جت عارفين طلعت مين جارتي طبعا عندها 32 سنة يعني اكبر منه ولسة متـ,,ـجوزتش يعني بنت

طب ياترى بنت ولا جوزيييييي لالالا يارب ميكون عمل حاجة المهم دخلت ع اوضة النوم علطول حافطة الممان بقى ماهي مش اول مرة دخلو وقفلو الباب وانا بغلي بمoت جـ,,ـوزي حبيبي داحنا كنا ولا روميو وجوليت يااااه

روحت اتصنت اسمع بيقولوا ايه لقيتها بتقوله هتعمل ايه مع البقرة اللي برة دي مش هتطلقها عليا انا طبعا انا بقرة يابنت المبقعة اكمني 95 كيلو بس راح قالها هطـ,,ـلقها ياقلبي طبعا سيبك منها وتعليلي بقى وانا واقفة برة بهري وبفكر اعملللللل ايييييه

رجعت ع الكنبة ال كنت نايمة عليها ف الصالة وعملت نفسي وقعت من عليها وبصوت عالي نديت عليه يا محموووووود

انت فين ياحبيبي سمعت كركبة بقى ف اوضة النوم مرضتش ادخل علطول بقى عيب بردو البيوت ليها حرمة استنيت اما يخبيها اكيد يا اما خباها ف الدولاب يا اما تحت السرير المهم نديت عليه خرج ومرتبك ويقولي ايه ده يا قلبي انتي صحيتي قولتله وقعت ياحبيبي اسندني قمت وداخلة ع او,,ضة النوم طبعا وهو عاوز يعطلني بأي طريقة بس ع مين دخلت بردو بس مالقتش اثر لاي حاجة فضلت ادور بعيني عليها عشان احدد مكانها بالظبط ولقييييتها مخبيها ف الدولاب لانه قفل الدولاب بسرعة والهدوم خارجة برة

جه ورايا طبعا قولتله تعالى جمبي ياحبيبي اصلك وحشـ,,ـتني اوي دا انت واحـ,,ـشني ياقلبي ال قولي صحيح انا كنت جايبة عريس لجارتنا ال انت بتقول عليها بايرة ومعنسة دي جارتنا منال عارفها طبعا قالي انا بقول كدة انا قولتله اه انت وبتقول كمان دي بت مايعة وشكلها سهلة اي حد ممكن يشقطها قالي انا قولتللك كدا ؟؟…

انت مالك ياحبيبي بس انت نسيت كل ده والهانم ف الدولاب طبعا قولتله هو كبير وعنده 60 سنة يلا اهو نسترها وخلاص قالي وانتي مالك انتي متدخليش في الحاجات دي قولتله طيب اقوم اغير بقى عشان انام ارتبك وقالي لا لالالا انتي متقوميش عايزة ايه وانا اجيبهولك قولت لا انا هجيب وقومت فجأة بفتح الدولاب النور طفى مرة واحدة

النور طفى اتاريه خرج فصل الاوتوماتيك من برة وانا فتحت باب الدولاب وهي فطت خرجت وانا مـ,ـسـ,,ـكتها من شعرها وهاتك يا ضړب واقول حرااااااامي افتح النور يامحموووود حرااااامي وهاتك ياضرب جه جري بسرعة خلصها من ايدي واكيد خرجها وبعدها شغل النور سألته فين الحرامي وانت كنت فين وايه ال حصل

محمود:ولا حاجة كنت داخل الحمام والنور قطع وحرامي ايه انتي اكيد بيتهيألك نامي نامي

انا: لا كان فيه حرامي وضـ,,ـړبته انا مش بيتهيئلي بس اوك هنام

ونمت وانا ف غاية السعادة بعد ما ضړ,,بتها

تاني يوم قبل ماجوزي يصحى اخدت فونه ونزلت برنامج مسجل المكالمات وعملتله إخفاء

عشان مايشوفهوش وعشان اعرف ايه بيدور من ورا ضهري خلصت وحطيت الفون مكانه صحي ومحسستوش بأي تغيير يوم عادي قام وفطر ولبس وراح الشغل وانا صحيت العيال ووديتهم المدرسة ورجعت وانا جاية شوفت مييييين شوفت منال وكان وشها ورام الظاهر اني افتريت شوية هي كانت جايبة العيش وجاية صبحت عليها وقولتلها ايييه ده يامنال من ال بوظلك وشك كدة

منال: واحد بقى منه لله حسبي الله ونعم الوكيل حرامي كان عاوز يسرقني بس انا مسيبتوش ضړ,,بته بردو انا:اه ماهو باين ع وشك اهو ?

وطلعنا وروحت قافلة ف وشها الباب ودخلت وقعدت افكر هي فيها ايه زيادة عني وجوزي بصلها ليه هي البت صحيح حلوه جسم وشـ,ـعر وبتهتم بنفسها وانا مبهدلة ف نفسي من العيال وابوهم والدروس والبيت والغسيل والمواعين طب اعمل ايبييه

قررت اغير من نفسي وكمان اخس شوية ايوة منا مش هسيب جوزي لواحدة زي دي وبدأت ف الدايت عشان اظبط جسمي ولا اول مرة من خمس سنين روحت الكوافير صبغت شعري وعملت باديكير ومناكير وبيبي ليس وخربت الدنيا واستـ,,ـنيت جوزي ولسة بيفتح الباب وانا ف كامل اناقتي وهو داخل..

سلامو عليكو

انا. عليكو السلام ياقلبي

محمود، ايه ده بسم الله الرحمن الرحيم انتي مين

انا. ايه رأيك اجنن صح ­ محمود. تجنني دانتي تهبلي مبتعمليش كدة ليه من زمان

انا. من هنا ورايح مفيش غير كده ادخل كدة خد شاور غير هدومك

دخل وانا قفشت ف الفون بتاعه وقعدت اسمع المكالمات ال فهمته من المكالمات انه قعد يعتذ,,,رلها عن العلـ,ـقة السـ,,ـخنة ال اخدتها وانه هيعو,,ضها عن كل ده

قريب وانه فعلا ناوي يتجوزها بس ف السر عشان انا معرفش وبسمع ومصډومة هيجوزها وقريب اعمل ايييييه اواجهه

وخرج وقلبت عليه الترابيزة بيتي بيضيع

لقاني قاعدة وفاتحاله الفون وعليت صوت الفون وسمعته المكالمات وشه قلب الوان

وقالي بتجسسي عليا ياهانم

انا. اتجسس هو ايه خدوهم بالصوت ولا انت مش عارف انت عملت ايه…. يتبع

محمود. انا راجل واعمل ال انا عايزه وهتجوزها وبدل ماكان من وراكي هيبقى قدامك وهنا ف شـ,,ـقتك ولو فتحتي بوقك ع بيت ابوكي وورقتك هتوصلك

انا. بسهولة كدة بتبيعني عشان واحدة متستاهلش

محمود. ال متستاهلش دي هتبقى مـ,,ـراتي حاسبي ع كلامك

انا. طب والحب ال كان بينا

محمود. انا لسة بحبك بس انتي ال بقيتي

مهملة ف نفسك من امتى وانا اقولك خسي خدي بالك من نفسك روحي كوافير ظبطي لبسك وانتي مش هنا اصلا انا

صعبت عليا نفسي وقعدت ابـ,,ـكي وابـ,,ـكي ع سنين الحب ع الصبر ع كل حاجة حلوة بس قولت لا بردة مش هخليها تنتـ,,ـصر عليا بنت البايرة

وراح طلب ايدها فعلا وامها وافقت علطول وف اسبوع كانو عملو الفرح

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
8

أنت تستخدم إضافة Adblock

انت تستخدم اضافة حجب الاعلانات من فضلك تصفح الموقع من متصفح اخر من موبايلك حتي تقوم بتصفح الموقع بشكل كامل